» Életmód

Miért fontos a víz?

2018. August. 03. , by (külső forrás, MDOSZ)

A kánikula okozta rosszullét, szédülés, ájulás elkerülése érdekében ne várjuk meg, amíg szomjasak leszünk! Már a nyelv, a száj kellemetlen kiszáradása előtt igyunk valamilyen folyadékot!

pici



▪ lehetővé teszi a vérkeringést, befolyásolja a vér összetételét,
▪ szabályozza a vérnyomást,
▪ részt vesz a tápanyagok, a salakanyagok és a gázok oldásában, szállításában,
▪ minden élettani folyamat vizes közegben zajlik,
▪ befolyásolja a sav-bázis egyensúlyt,
▪ közreműködik a szervezet állandó, belső hőmérsékletének szabályozásában.

A víz szervezeten belüli egyensúlyi állapotát több tényező is befolyásolja, például az aktív sporttevékenység, a nehéz fizikai megterhelés, az éghajlat, a külső hőmérséklet, a szaunázás, a sírás, a láz, a hasmenés vagy a hányás.

Már 2%-os folyadékvesztés esetén is csökken a fizikai és a szellemi teljesítőképesség, megjelennek a kiszáradás első tünetei (fejfájás, koncentrálóképesség csökkenése, szomjúság).
A szomjúságérzet a folyadékegyensúly fenntartásának egyik legfontosabb ingere, amely sürgős vízpótlásra figyelmeztet. 

Hidratáló tanácsok
• Szigorúan ellenőrzött vezetékes vízzel rendelkező országokban igyunk csak csapvizet, minden más helyen csak palackozott vizet, melyek a napi folyadékszükséglet kielégítésére a legalkalmasabbak! 
• Finom megoldás a gyümölcstea, cukor hozzáadása nélkül, ízlés szerint friss citromlével ízesítve.
• Folyadékbevitelünk színesítésére ihatunk magasabb rosttartalmú gyümölcs- és zöldségleveket, cukor hozzáadása nélkül, valamint üdítőket is – alkalmilag fogyasztva.
• A tej és folyékony tejtermékek (kefir, joghurt), a gyümölcsök, zöldségek, levesek, főzelékek, zöldségkrémek is sok folyadékot tartalmaznak, a nagy melegben fogyasszuk őket bátrabban!
• Gyümölcsdarabokat, gyümölcslét, limonádét fagyasszunk le jégkockának és ezeket tegyük a hűsítő italunkba.
• Alaposan megmosott friss citrom vagy lime levével, citrom- vagy lime-karikákkal ízesíthetjük a vizet.
• Gondoskodjunk gyermekeink folyamatos folyadékellátásáról, ne engedjük el őket egy üveg/palack behűtött víz, citromos víz, ásványvíz, gyümölcstea nélkül játszani! Kisebb gyerekek hajlamosak elfeledkezni a szomjúságról, ezért kínáljuk őket rendszeresen innivalóval!
• Ha környezetünkben idősebb családtagok vannak, rájuk is fordítsunk fokozott figyelmet. Idősebb korban csökken a szomjúságérzet, ezért nekik mindig készítsünk ki folyadékot, és hagyjuk szem előtt, hogy ne felejtsék el meginni.

Hozzászólások (2)

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztráció
  • t angéla

    2013.06.04. | válasz | #1

    Én nagyon keveset iszok, és sokat fáj a fejem. Kérlek mindenkit, hogy legyen ez számukra tanúság és igyatok sokat. Köszönöm.
  • Henter Izabella dietetikus

    2013.06.13. | válasz | #2

    Szia Angéla!

    Csatlakozom hozzád én is hanyagoltam a víz ivást.
    Könnyebb betartani a napi 2 liter elfogyasztását, ha tudjuk, hogy nem csak fejfájás ellen jó, hanem a felesleges nasik helyett és a szép bőrért is.

Írj egy hozzászólást

Kérlek, jelentkezz be hozzászólás írásához.