AndroiDiéta
Szauna – 2.
2016. febr. 24., Dr. Klujber Valéria, Toma Andrea

A fertőzések szezonjában különösen jó dolog a szauna. De lássuk milyen szabályokat kell és érdemes betartani szaunázáskor.

Kezdd a szaunázást egy frissítő tusolással. Ennek elsősorban higiéniai okai vannak, de így érheted el, hogy a lehető legkevesebb vegyszer maradjon a bőrödön. A smink vagy a parfüm nem való a szaunába! A zuhany után viszont törölközz tisztára mivel a nedves bőr nehezebben kezd el izzadni, tehát lassabban indul be a méregtelenítés.

Teríts törölközőt vagy szaunalepedőt (én a legjobban a sima vászon lepedőt szeretem) a szauna padra, amire ráülsz. Ez főként higiéniás okokból célszerű, hiszen nem tudjuk ki ült ott előttünk. A szaunalepedőn úgy helyezkedj el, hogy testednek egyik része se és a talpad se érjen közvetlenül a padhoz.

A szauna hőmérséklete. A 80-90°C (maximum 100°C) elegendő ahhoz, hogy a szauna kifejtse jótékony hatását. A szauna páratartalmát növelhetjük a szaunakályhában található kövekre locsolt vízzel. Nem érdemes egyszerre túl sok vizet locsolni a kövekre, mert ez a hirtelen páratartalom változás sokkolja bőrünket, gátolva a természetes izzadás fokozatos beindulását. Emellett igen kellemetlen a forró vízpára égető érzése. Akkor megfelelő a páratartalom a szaunában, ha nyitott szájjal történő levegővételkor nem kellemetlenül égető a szájban a levegő.

Illóolajok. Ha illóolajat szeretnénk használni, akkor mindig kérdezzük meg a velünk együtt bent ülőket, nem zavarja-e őket. Vigyázni kell, mert akár allergiás is lehet valaki az illóolajokra, vagy egyes fajtáira. Az illóolajat soha ne csepegtessük tisztán a kövekre, hanem mindig vízzel keverve. Az olajokból néhány csepp elég egy kanál vízben.

Etikett. Alapvető dolog, hogy műanyag fürdőruhában és papucsban ne is lépjünk be a szaunába. A műanyagból egészségtelen összetevők párolognak ki a magas hőmérsékleten és a fürdőruha biztos, hogy nagyon hamar tönkremegy. Szerencsére itthon is kezd elterjedni a fürdőruha nélkül való szaunázás. Ügyeljünk azonban a jó ízlésre! Aki nem akar csupaszon mutatkozni, az használjon vászon-lepedőt, szauna-törölközőt. A fém ékszereket muszáj levenni (piercingeket is) mivel égetnek a melegben.
Ha közösségi szaunában vagyunk, akkor legyünk tekintettel másokra! Minél ritkábban nyissuk ki az ajtót, hiszen azzal lehűtjük a szaunát. Ne hangoskodjunk, ne legyünk feltétlenül a középpontban. A többiek nem bennünket hallgatni jöttek a szaunába.

Meddig maradj a szaunában? A "Ki bírja tovább" verseny nagyon egészségtelen, és ellenkezik a szaunázás szellemiségével. A szaunában töltött idő mindig egyénre szabott. A legfontosabb szabály: csak addig tartózkodjunk a melegben, ameddig az jólesik. Élettanilag a javasolt időintervallum, amit a szaunában egyhuzamban eltöltünk, 8-12 perc (kezdőknek 4-8 perc). Általában ennyi idő szükséges ahhoz, hogy a testhőmérséklet emelkedni kezdjen, és megkezdődjön a természetes izzadás (ez nem azonos azzal a kicsapódó vízpárával, amit a forró kövek ész nélküli locsolása okoz).

Tested hirtelen és drasztikus lehűtése egyáltalán nem szükséges. A szaunafürdőzés két egymást ismétlődően követő szakaszból áll: az egyik a forró szaunában történő felhevülés, a másik a lehűlés és pihenés szakasza. A lehűlési szakaszban használhatsz merülő medencét (előtte mindenképpen zuhanyozz le és utána is, így a vegyszeres vizet lemosod magadról), de zuhanyozhatsz is (ez fokozatos lehűlést eredményez), vagy a szabadban sétálva is lehűtheted a tested (ez a legkíméletesebb). A lehűlési szakaszban semmiképpen ne forró vízben fürödjünk, hiszen a lényeg, hogy testünk hőmérséklete visszahűljön az amúgy megszokottra. Ezek után üljünk le kényelmesen, esetleg feküdjünk le, és pihenjünk pár percet, mielőtt ismét visszatérünk a szaunába. A jeges vízben való megmártózást, a friss hóban való hempergést csak gyakorlott "öreg rókáknak" javasoljuk. A szaunában tartózkodás után legalább annyi időt tölts pihenéssel, mint ameddig a szaunában voltál.

Hányszor térj vissza a szaunába? A felhevülés/lehűlés szakaszait annyiszor ismételhetjük, amennyiszer jólesik. Néha elég egyszer bemenni a melegbe, néha többször kívánja testünk a felhevülést. A szaunázók között leginkább elterjedt, hogy három alkalommal ismétlik meg a felhevülést.

A szaunázás befejezése. Hagyjunk időt magunknak a pihenésre. Ne siessünk sehova, az öltözködés is ráér. Pihenjünk és élvezzük a szaunázás okozta kellemes érzéseket. Tusoljunk le bő vízben (az utolsó zuhanyozás langyos vízzel történjen) a tusfürdők és szappanok használatát kerüljük. A forró szauna bőrünk pórusait kitágította, kitisztítva így azt a baktériumoktól és egyéb szennyeződésektől.

Amit érdemes kipróbálni –szaunaszeánsz vagy más néven szauna felöntés:
Speciális technikát igényelnek az úgynevezett szauna felöntések, amikor a páratartalom és a hőmérséklet szándékos növelésével szinte már tűrőképességük határáig juthatnak el a szaunázók. Így természetesen sokkal intenzívebb méregtelenítés érhető el. A felöntések egyes fajtái más és más hatással vannak testre és lélekre.
Szauna felöntés csakis a finn szaunában elképzelhető, hiszen az infraszaunában nincs szerepe a víznek.

Hogy kedvet csináljunk egy szaunaszeánszhoz leírom egy tengerisós-mézes felöntés menetét. Legelőször a szaunamester kiszellőzteti a helyiséget, majd elkezdődik a felfűtés. Az első körben általában valamilyen citrusos illóolajos felöntés van és a felforrósodott levegőt egy zászlóval szétteríti a mester. A második ciklusban a forró gőzt egy törölköző segítségével a bent ülők felé „lehúzza". A harmadik szakaszban elején a mester tengeri sót ad a vendégek kezébe, mellyel le tudják dörzsölni a testüket, majd általában egy legyezővel apró mozdulatokkal legyezi a vendégeket. A tengeri só segít ledörzsölni az elhalt hámsejteket. Az utolsó szakaszban a szaunamester átszellőzteti a helyiséget, a vendégeknek mézet csorgat a tenyerébe, amellyel a megtisztított bőrt be lehet kenni. A méz pillanatok alatt felszívódik a nedves bőrön, számos vitaminjával, tápanyagával újjávarázsolva azt. Az utolsó felöntés után mind a só, mind a méz tökéletesen feloldódik a bőrön, a felfrissülés pedig a hideg zuhannyal lesz teljes.

 

Még néhány jó tanács:
- Fontos, hogy éhgyomorral ne menj szaunába. Ha a leesik a vércukorszinted a benti melegben, könnyen érhet rosszullét, elájulhatsz. Ugyanakkor az sem jó, ha közvetlenül étkezés után, teli hassal mész szaunázni. Legalább 1-1,5 óra teljen el az étkezés után.
- Fontos szabály, hogy szaunázás közben ne fogyassz folyadékot. Viszont az elvesztett folyadékot szaunázás után érdemes pótolni (kinek-kinek ízlése szerint vízzel, vagy ásványvízzel).
- Erős szívdobogás, nyugtalanság esetleg szédülés esetén érdemes elhagyni a kabint a homokórával mit sem törődve!