» Test

Kerékpártúra – 2. rész: terepen

2017. July. 07. , by egeszseg.hu

Előző cikkünkben az országúti kerékpár- túrákról írtunk, most megnézzük, mire kell készülnünk, ha terepen is kipróbálnánk magunkat.

kerekparturasmall2Terepen bringázni igazi élmény, kaland és sport! Tereptúrán szakadhatunk ki leginkább megszokott civilizációs környezetünkből és kerülhetünk közel a természethez. Az erdőben kerékpározni nemcsak élvezetet, de szemléletet, életfelfogást is jelent. A természet szeretetét, felelősséget a környezetért, garanciát a csendre.

 

 

 

A hegyikerékpározás alapszabályai:
• Az ösvényről letérni tilos!
• Vigyázz a természetre!
• Felelősséggel biciklizz!
• A gyalogos forgalom mindig elsőbbséget élvez.
• Járj csendesen, ne riogasd az állatokat!
• Megtervezett útvonalon járj!

1 napos túra - Hogyan készüljünk, mire figyeljünk?
• Minden túrát célszerű előre eltervezni. Még az egynapos túra előtt is tanulmányozzuk a térképet, olvassuk el az útikönyvet. A túra során jó szolgálatot tesznek a GPS készülékek, de az útvonal megtervezéséhez használjuk az útikönyvet, vagy tájékozódjunk az interneten. A hazai tájakon kerékpározóknak nagyon hasznosak a kerékpáros útikönyvek.
• Legyünk tisztában a terület jogi helyzetével. Magyarországon az Erdőtörvény értelmében a terület tulajdonosa határozza meg kerékpározás terén a lehetőségeket.
• Válasszunk erőnlétünknek megfelelő távot és terepet, ha nem vagyunk biztosak magunkban, válasszunk olyan útvonalat, ami mellett van vasút, hogy könnyebben hazaérjünk.
• Amennyiben kezdők vagy újrakezdők vagyunk, tartsuk be a fokozatosság elvét és kezdjünk könnyebb terepviszonyú, kevesebb szintemelkedést tartalmazó, rövidebb túrákkal. Edzünk a túrára gyaloglással, kocogással stb.
• Kezdetben (és később is) biztonságosabb ha minimum ketten de még szerencsésebb hárman indulnunk.
• Vigyünk magunkkal enni-innivalót. Ez legyen elsősorban víz és energiaital, amely segít pótolni az elvesztett energia, ásványianyag és sómennyiséget, illetve gyors energiapótló élelmiszer például energiaszelet, müzliszelet vagy banán.
• Rendszeresen együnk és igyunk, ne hagyatkozzunk az éhség- és szomjúságérzetre, ami már túl későn jelentkezik.
• Számítsunk a defektre is, ezért vigyünk magunkkal alapvető szerszámokat, defektjavító készletet, pumpát.
• Legyen nálunk készpénz, esetleg bankkártya, feltöltött telefon.
• Nyáron vigyünk magunkkal naptejet és használjuk is! Terepen érdemes szúnyogriasztóról is gondoskodni.
• Viseljünk kényelmes, könnyű kerékpáros öltözetet. A béléses, kerékpáros nadrág nagy hasznunkra lehet. Vigyünk magunkkal egy plusz réteget, szél és esőkabátot, de érdemes beszereznünk egy kerékpáros kesztyűt is, ami megkíméli a kezet a leégéstől és véd a sérülésektől.
• Viseljünk napszemüveget, bringás szemüveget!
• Mindig viseljünk bukósisakot!
• Egynapos, könnyed tempójú túrák esetén érdemes hátizsákba pakolni, a kerékpárra szerelhető táska vagy kosár terepre nem alkalmas. A hátizsák lehetővé teszi a csöves ivórendszer használatát is, így a kormány elengedése nélkül tudunk kerékpározás közben inni. A hátizsákot jól kiegészíti a nyereg alá felcsatolható, nehezebb szerszámokat tartalmazó kistáska.
• Legyen nálunk első és hátsólámpa. A gondos tervezés ellenére is eltévedhetünk és könnyen ránk sötétedhet.

Több napos túrára így készüljünk fel:
Többnapos túrák esetén – ha nem csillagtúrán vagyunk - meg kell szervezni a csomagok átszállítását egyik helyről másikra. Ha csillagtúrán veszünk részt, a felszerelésünk döntő része a szálláson marad, míg mi, nap mint nap, a környék egy-egy szegletét járjuk be. Nem érdemes a terepkerékpárt felmálházni, legfeljebb aszfaltos, sima úton tekeréshez. Bármilyen is legyen a túra, célszerű a legkönnyebb felszerelést összeválogatni. A ruházaton ne spóroljunk, mivel a vadonban az időjárás is zordabb lehet, például a hegyekben gyorsan változik a hőmérséklet. Mindig legyen nálunk a szükségesnél is több folyadék és élelem, mert a civilizációtól távol nem egyszerű beszerezni ezeket.

Általános ellenőrzőlista – a 15 legfontosabb:
1. Pumpa, pótbelső, defektjavító készlet, bicska, öngyújtó vagy gyufa
2. Szerszámkészlet a beállításhoz és javításhoz
3. Esőkabát vagy poncsó, könnyű nyári bringás ruha
4. Bukósisak
5. Napszemüveg, bringás szemüveg
6. Élelmiszer, elsősorban energiaszelet, müzliszelet, banán
7. Innivaló kulacsban, vagy italtároló zsákban
8. Zsebkendő, nedves törlőkendő
9. Készpénz (és bankkártya)
10. Igazolvány
11. Lakat
12. Elsősegély felszerelés, naptej, fájdalomcsillapító
13. Térkép, GPS
14. Telefon, fényképezőgép (feltöltve)
15. Lámpa előre és hátra

Hasznos oldalak
merretekerjek.hu
holkerekparozzak.hu
bringazok.hu
mozgasvilag.hu
turakonyv.hu
frigoriakiado.hu

Hozzászólások (0)

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztráció

Írj egy hozzászólást

Kérlek, jelentkezz be hozzászólás írásához.