» Test

Fényérzékenységet okozó gyógyszerek

2019. July. 23. , by Dr. Klujber Valéria

Semmiképpen ne tartózkodj napon, ha ezeket szeded!

fenyerzekenysegetokozoBizonyos gyógyszerek hatóanyagai fényérzékenységet okozhatnak, ezért különösen nyáron, amikor a legmagasabb a napos órák száma és a legintenzívebb az UV sugárzás, alkalmazásuk nagy körültekintést igényel. Nagyon fontos, hogy mindig olvassuk el a gyógyszerekhez mellékelt tájékoztatót, amelyből megtudhatjuk, ha egy készítmény fényérzékenységet okoz.

A fényérzékenyítő gyógyszerek a napfény hatását felerősítik, fototoxikus reakciót váltanak ki, és már nagyon rövid idő alatt is napégést, vörös, viszkető, akár hólyagos bőrtüneteket okozhatnak a napnak kitett területeken.

Ezek a tüneteknek természetesen nem mindenkinél jelentkeznek egyformán és még ugyanazon személy sem reagál mindig egyféleképpen.

A leggyakoribb, fényérzékenységet okozó készítmények:

• Antibiotikumok (tetracyclin, doxycyclin, ciprofloxacin)
• Izomhúzódásokra, ízületi fájdalmakra használt krémek
• Fájdalom- és gyulladáscsökkentők (ibuprofen)
• Vízhajtók (furosemide, hydrochlorothiazide)
• Szívritmus-szabályozók (amiodaron, quinidine)
• Gombaölő készítmények (griseofulvin).

Forrás: https://benu.hu/cikk/fenyerzekenyseget-okozo-gyogyszerek-es-novenyek/

Más források említik a
• Retinoidokat (acitretin, isotretinoin)
• Fogamzásgátló tablettákat és ösztrogéneket

A helyileg alkalmazott készítményekre is gondolj, például krémekre, kozmetikumokra!

Nem csak kellemetlen, de fájdalmas is lehet az eredmény, érdemes előre tájékozódni. A fényérzékenységi reakció már 30 perc alatt kialakulhat, de akár három nappal később is jelentkezhet! Az azonnali reakció a gyakoribb.

Több info angolul, de érthetően:

http://www.webstercare.com.au/files/Continuing_Education_March_2015.pdf

Hozzászólások (0)

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!

Regisztráció

Írj egy hozzászólást

Kérlek, jelentkezz be hozzászólás írásához.